22 mars 2010

Pensé!

Äntligen........
.........fick jag anledning att byta ut vinterblommorna i mina krukor på altanen mot något nytt och vårigt! Det blev supersöta vita penseér som fick ta plats. Dessutom köpte jag några underbart fina kungsängsliljor som jag tyvärr inte hunnit plantera än.
Sitter nu och läser i "Krukboken" av Christel Kvant - jag tycker det är mysigt och fint med lite krukor här och där i trädgården - bland annat har jag en bänk utanför ytterdörren där jag försöker få till lite trevliga arrangemang som jag anpassar efter säsong. Just nu är där ganska tomt men till helgen har jag planerat att fixa till där!
När jag planterade mina små penseér igår använde jag bara jord men nu har jag läst att mossa fortfarande är "oumbärligt" då det inte bara ser snyggt ut utan även skyddar mot kalla nätter. Något att tänka på. Andra tips är att ta lite höstlöv (om man har några kvar dvs) eller några späda kvistar som kan ligga som ett skyddande täcke.

3 kommentarer:

  1. Om Du varken hittar löv eller kvistar så är Du välkommen hem. Jag känner mig något stressad då jag läser om Dina initiativ inför våren, välkomnande planteringar utanför ytterdörren och samplanteringar i denna tidiga årstid.

    Själv får jag avvakta och kanske bjuda hem Dig för att hjälpa och inspirera mig.
    I annat fall får jag vänta till den årliga påskrundan (konstrundan är passerad).

    Tillägg: Jag behöver samla ihop det torkade elefantgräset, julens silvergransgrenar och sopa fram vårlökarna under bambubuskarna.
    Sedan hoppas jag att mannen i huset tar fram
    tryckluftssprutan ganska tidigt för att städa markteglet. I år är ambitionen att detta blir gjort innan vårgrönskan ger sig till känna.

    Tack för inspirationen hälsar

    Bolina

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med kurkor lite överallt, det har jag med... kungsängsliljan är en av mina stor favoriter när det gäller lök växter.

    Ha det gott
    Kram Anna

    SvaraRadera