3 mars 2010

Ciabatta!

Igår kväll gjorde jag degen - i eftermiddags efter lång jäsning i rumstemperatur bakade jag färdigt mina fin fina ciabatta. Världens enklaste recept - jäst, vatten och mjöl - blanda blanda - låt stå en halvtimme ca - sedan i med salt - det är då det börjar hända saker! En ren påse om bunken och jäsning i mitt fall ca 18 timmar (!!!). Superdeg som jag lätt formade till ciabattabröd. In i ugnen på maxtemperatur ca 275 grader i 5 minuter. Sedan sänkte jag till 175 grader och bakade i 20 minuter. Färdiga!! Receptet hittade jag i min nya favoritbok - "Brödboken" som jag berättat om tidigare.

7 kommentarer:

  1. Mmm..ciabatta är så gott! Gärna med lite tomat, basilika, olja och mozzarella.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Mums det ser riktigt dejligt ut....smarigt för vara exakt. Härliga bilder.

    kram Anna

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag riktigt sugen på en god ciabatta =) Mumsigt värre!! Kram Emla

    SvaraRadera
  4. Va bara tvungen att göra ett inlägg till =) Jag började med surdegen igår och gjorde precis som du sa =) Nu står den och jäser därhemma och börjar se riktigt fin ut med stora bubblor. Tack för tipset Kram Emla

    SvaraRadera
  5. hej
    Kan du inte lägga ut receptet, ser verkligen gått ut
    //susanne

    SvaraRadera
  6. naturligtvis inte gått utan gott
    //susanne

    SvaraRadera
  7. Oh vad det skulle vara gott med nybakat bröd i samband med konstrundans vernissage. Så synd att Du inte bor nästdörrs till Gärsnäs.
    Vi får välja något annat att bjuda besökarna på

    hälsar

    Mamma

    SvaraRadera